دکتر ربیعی خبر داد :
اجرای برنامه اشتغال روستایی / در برنامه روستا مزیت ، دربخش های مشاغل خاص روستایی از آموزش ترکیبی با درصد های مختلف بهره خواهیم برد
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، دکترعلی ربیعی امروز درمراسم رونمایی از طرح های نوین آموزشی ودستاوردهای سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشورکه با حضوردکترسازگارنژاد معاون وزیرورئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشورو نمایندگان دستگاه های مرتبط با آموزش های نوین برگزارشد گفت : با توجه به مطالعات انجام شده و تجارب داخلی و بین المللی قطعا مسیری که ما باید انتخاب کنیم و می تواند به طور میان برما را به توسعه ورشد مورد نیازمان برساند تربیت نیروی انسانی بامهارت است .
وی اظهارکرد : تجربه بین المللی نیز نشان می دهد تربیت نیروی انسانی ماهر به عنوان یک استراتژی بلند مدت و کاربافشار در کوتاه مدت در برخی کشورها مد نظر بوده است، حتی در امریکای جنوبی نیزدر تعدادی از کشورها این بحث ها مطرح بوده و هست . درکشورهای موسوم به توسعه یافته درفرایند پس از انقلاب صنعتی این فرایند رخ داده است و دراین فرایند طولانی نظام فورد الزام آدم های ماهر در خط تولید را خود به خود به بار آورده است و بدون تردید آن سیر فرایند تاریخی این اتفاق افتاده است . کشورهایی که می خواهند میان بر بزنند نیازمند تربیت نیروی انسانی ماهر هستند . ما می دانیم که برای رشد 8 درصد بالاخره منابعی مورد نیاز است و به عنوان مثال ما این سوال را مطرح می کنیم که بهره وری سرمایه و تکنولوژی و مدیریت ونیروی انسانی چقدر است و متناسب با آن ها-بهره وری ای که می خواهیم به دست آوریم - میزان سرمایه ضریبی در کنار این بهره وری ها می گیرد . ما پولی به اندازه برای حدود بیش از 700هزارمیلیاردتومان برای برنامه رشد 8درصدی را بخواهیم پیش بینی کنیم چنین پولی وجود ندارد و به سختی به دست خواهد آمد . بنابراین ما ناچاریم که بخش اعظمی از جبران سرمایه مادی ومالی را برای برنامه رشدمان با گونه های مختلفی از بهره وری رشد دهیم .
مشکل بیکاری امروز
وی افزود : این یک سمت ماجراست و سمت دیگر این است که مشکل بیکاری ای که امروز داریم بخشی به دلیل فقدان مهارت است .و البته با پدیده ای روبه رو هستیم که افرادی که نه شغل دارند و نه مهارت . دراین زمینه بحث مفصلی است . بر اساس آمار گیری های انجام شده مشخص شد ، افرادی که توانسته اند از طریق مراکز کاریابی ها درجایی جذب شوند ، افرادی که مهارت داشتند و مهارت جزئی داشتند بیش از 90 درصد جذب بازارکارشدند . شاید یکی از برنامه هایی که ازآن به عنوان طرح کارورزی مطرح کرده ایم و من فکر می کنم که تجربه ودانش مهمی است درتمام کشورهایی که مسیر ما را رفته اند بخشی به خاطر همین گره خوردن تئوریستنی و تکنسینی است که ما باید دنبال کنیم .
100هزاردانشجوی دکتری داریم
وزیرتعاون،کارورفاه اجتماعی ادامه داد : هم اکنون 100هزاردانشجوی دکتری داریم که وارد بازارکارخواهند شد ونسبت بین نیروهای فارغ التحصیلان دارای پی اچ دی ، فوق لیسانس و لیسانس با بازار کار به هم خورده است و راه کار آن ارزشمند کردن گواهینامه های سلامت شغلی است . باید آموزشگاه های فنی و حرفه ای ما گسترش پیدا کنند.یکی از برنامه هایی که از سال 94 به طور جدی دنبال شد هم سو کردن آموزش فنی و حرفه ای با سیاست های آموزش عالی بود و از سال 96 مشاغل استان ها نیز تفکیک شد ورسته شغل هایی که ما در استان ها نیازداریم درقالب برنامه ای به وزارت علوم تقدیم می شود .
وی یادآورشد : نسبت بین نیروی فارغ التحصیل و رشته مورد نیازاستان که دربهترین حالت به 20درصد می رسید وهمچنین نیروهایی که می آیند و مهارت هایی که برای انجام کاردارند ،درباره مهارت هم برای شغل یابی و هم افزایش بهره وری بحث می شود . حداقل 20درصد مورد نیاز برای 1درصد از رشد را برای بهره وری نیروی کار باید به دست بیاوریم یعنی 20هزارمیلیارد تومان برای 1درصد رشد را باید از راه ماهرکردن نیروهایمان صرفه جویی کنیم و به دست آوریم واین امر هدف گذاری ماست وامیدواریم با نقش سازمان فنی و حرفه ای و نگاه بلند مدت با عقل و تدبیر مبتنی بر سخت کوشی و مدارا نقش فنی و حرفه ای دربرنامه ای 20ساله جامعه ما را متحول می کند و ما نیازداریم که با تاکید بیشتری روی فنی و حرفه ای کارکنیم .
تولید در صنایع متوسط و بزرگ
دکترربیعی تصریح کرد : تولید در صنایع متوسط و بزرگ وایجاد اشتغال از ناحیه صنایع بزرگ و متوسط رو به بالا را داریم مثلا در حوزه نفت و پتروشیمی، حوزه انرژی یا حوزه صنعت بزرگ آموزش جوار کارگاه را در نظر داریم و خوشبختانه در دوسال اخیرحدود 55 تفاهم نامه با دستگاه های مختلف دراین دوره منعقد کرده ایم ، با سازمان انرژی اتمی تفاهم نامه منعقد کرده ایم ودربسیاری از حوزه ها ، انرژی ، گاز، پتروشیمی ، ساختمان و ...تفاهم نامه هایی منعقد شده است وبیشتر آموزش های جوار کارگاه و فیزیکی البته بادرصد آموزش مجازی خواهیم داشت .
برنامه اشتغال روستایی
وی به برنامه اشتغال روستایی اشاره کرد و گفت : اگر امروز این امر به صحن مجلس برسد و تصویب شود . برنامه ای که با دکترسازگار نژاد و دکترمنصوری پیش برده ایم ، برنامه روستا مزیت ، بدون سنت پول پاشی با مشخص شدن زنجیره ها در مزیت با آموزش های سیار و الکترونیک دربخش های مشاغل خاص روستایی مشاغل فیزیکی و دربخش روستا ها از آموزش ترکیبی با درصد های مختلف بهره خواهیم برد .یکی از بحث های اشتغال روستا ، گردشگری متکی بر آموزش مجازی ، درصنایع دستی آموزش متکی برآموزش فیزیکی داریم و در صورت تصویب امروز در مجلس در سه بانک کشاورزی، توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید وام های روستایی را مطابق با برنامه های شورای عالی اشتغال و آموزش های فنی و حرفه ای پرداخت خواهد کرد .
دکترربیعی تاکید کرد : سال 96 باتصویب برنامه اشتغال روستایی چهره مهاجرت معکوس به روستا را تجربه خواهیم کرد . روستا مهارت و آموزش سیار را دربرنامه خود داریم و درپایان سال 96گزارشی در این خصوص خواهیم داشت
.
برنامه اشتغال فراگیر
وزیرتعاون،کارورفاه اجتماعی از برنامه اشتغال فراگیربه عنوان یکی دیگر از برنامه های وزارت تعاون،کارورفاه اجتماعی نام برد و گفت : این برنامه بر بنگاه های متوسط به پایین ، کوچک و خرد تاکید می کند . در ادبیات ما خرد نیست و درادبیات بنگاهی ما بیشتر کوچک و متوسط به کار می رود امامطالعات نشان می دهد بنگاه های خرد بیشترین اشتغال ایجاد شده را داشتند .دراین بخش هم آموزش های از راه دور و آموزش های فیزیکی (آموزش های ترکیبی ) را داریم و دربرخی ازرسته ها واقعا به سمت آموزش از راه دور خواهیم رفت . در بخش خدمات بیشترین نوع آموزش از راه دورو پوشش الکترونیکی و فضای مجازی را خواهد داشت . دراین بخش آموزش مبتنی بر رسته شغل ها و مبتنی بر ضعف حلقه در زنجیره ارزش است یعنی دربخشی از مشاغلی که در اشتغال فراگیر دنبال می کنیم و با توجه به بحثی که با دکترسازگارنژاد رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای داشته ایم حتی نوع آموزش ها نیز سنتی می شود و می خواهیم آموزش ها از شکل سنتی خارج شوند .
وی گفت : به عنوان مثال در بخش زیورآلات با اینکه ما داری سنگ های ارزشمند و زیبایی هستیم در بخش طراحی مشکل داریم و 80 درصد بازارزیورآلات را کالاهای وارداتی چینی تشکیل می دهند و ما می توانیم در این بخش با حل مشکل در طراحی با ورود هنر ایرانی به طراحی ها تولیدات داخلی را تشکیل دهیم . به عنوان یک مثال دیگر می توان از کفش های تبریز نام برد که بسیار راحت هستند و با حل مساله طراحی و بازاریابی می توانیم پیشرفت داشته باشیم .
وی اضافه کرد : در اشتغال فراگیربر روی آموزش های عمومی کارآفرینی نیز تاکید داریم. که آموزش مجازی درغرفه هایی که واگذارمی کنیم آموزش های کارآفرینی را نیز درنظربگیریم و در روستاها به آموزش شرکت داری به عنوان موضوعی مهم بپردازیم .
آموزش مبتنی بر گروه های هدف
وزیرتعاون،کارورفاه اجتماعی خاطرنشان کرد : آموزش مبتنی بر گروه های هدف نیز داریم که درزندان ها ، پادگان ها ، معلولان ، پدیده سالمندی و سالمندی روستایی و آموزش های خاص کارمی کنیم که در این بخش نیز از آموزش های ترکیبی می توان استفاده کرد . به روز کردن آموزش ، بهره مندی از دانش نوین جهانی قطعا از برنامه های مد نظر ماست و دادن صلاحیت حرفه ای کارعظیمی است که ما باید دنبال کنیم باید کاری کنیم که هرکسی گواهینامه صلاحیت حرفه ای از آموزش فنی و حرفه ای داشت برای کارفرمایان فردی قابل اعتماد باشد .
دکترربیعی اظهارکرد : مثلثی درست شد که سمتی از آن اتحادیه های صنفی ، سازمان آموزش فنی و حرفه ای و وسازمان های داوطلب کار هستند که در همین فضای ارائه شده امروزدرآن طراحی ای انجام می شود که افراد در همین محیط ها شرکت های خود را تاسیس می کنند و سازمان آموزش فنی و حرفه ای صلاحیت را تایید می کند و افراد می توانند مراجعه و خرید خدمت کنند . حتی بخشی از این فضای ایجاد شده نیز قسمتی از نیازهای اشتغال ما را انجام می دهد .
وی افزود: معتقدم که فضای الکترونیک خود موضوع وبستر اشتغال آینده است . معتقدیم بخش اعظم اشتغال ما باید در یک دهه گذشته در این حوزه شکل می گرفت .یک بحث آن آموزش و بخش دیگری از آن بحث ساختارهاست که در دستور کار خود قرارداده ایم . در تامین اجتماعی حقوق کار درفضای مجازی در کمیسیون اجتماعی دولت ، بهبود کاردرفضای مجازی در کمیسیون اجتماعی دولت امروز قرار گرفته است . آن چه امروز در اینجا تحت عنوان آموزش رونمایی شد زمینه ای برای ایجاد شغل های دیگر است .
دکتر ربیعی گفت: 120 هزار شغل در فضای مجازی به اعتقاد من کم است . همراه اول نیز در تمام استان ها همراه ما بوده است . زیرساخت ها شغل کمی می برد ومحتوا شغل بیشتری می برد . در تولید محتوا ظرفیت شغل بیشتری داریم و هرچه پهنای باندما درکشور بیشتر شود باید شغل بیشتری از آن ایجاد شود . آموزش در شغل های ایجاد شده نقش مهمی ایفا می کند . گویی به وسعت ایران در فضای مجازی مکان ایجاد شده است .
وی افزود: آموزشگاه های متعدد می آیند و دراینجا مکان اختیار می کنند و خود سازمان آموزش فنی و حرفه ای نیز حضور پیدا می کند ، بخشی مربیانی که می آیند و صلاحیت را آموزش فنی و حرفه ای مشخص می کند . این کار سرعت مهارت آموزی نیروی انسانی برای بازار کار را افزایش می دهد . اگر قراربود این آموزش ها انجام شود شاید برای یک میلیون و دویست ، سیصد هزارنفری که سالیانه وارد بازارکار می شوند فراهم کردن بستر آموزشی به زمان بیشتری وجود داشت و با تقدم و تاخر زمانی آموزش دربازارکار نیازداشتیم . این ابتکار باعث سرعت بیشتر به کار می شود .با دنبال کردن بحث با وزارت علوم دانشجویان ازهمین امروز می توانند با نوع رشته مهارت آموزی و صلاحیت حرفه ای نیزدرحین تحصیل کسب کنند ومدرک دگانه ای دریافت کنند .
دکتر ربیعی گفت: سرفصل های استاندارد صلاحیت حرفه ای را سازمان آموزش فنی و حرفه ای مشخص می کند و درنهایت گواهینامه ای به آن صلاحیت داده خواهد شد ، این بخشی از برنامه دولت دکترروحانی بوده و در سال های آینده نیز به عنوان برنامه ای اصلی دنبال می شود .
وی تصریح کرد: امیدواریم این آموزش های با دانش های نوین ارائه شده که بعضا هزینه بر نیز خواهند بود دنبال شود که همه ایرانیان ارزان تر و راحت تر به این آموزش ها دست پیدا کنند .این کار بزرگی بود که درسازمان آموزش فنی و حرفه ای دنبال شد . از مدیران استانی خود می خواهم در همین مسیر حرکت کنند و امیدوارم با مزیت هایی که در هر استان هست ، مزیت آموزش های مجازی استان ها نیزبر آن اساس سامان بگیرد . امیدوارم به همه افرادی که در این جهت زحمت کشیدند اجر دهد . امروز با این برنامه چیزی به ارزش های جامعه ایران افزودیم و باعث خوشحالی ماست
نظر دهید