شعار سال
سه شنبه 14 اسفند 1403
  • 1403/12/13 - 11:46
  • - تعداد بازدید: 7
  • - تعداد بازدیدکننده: 7
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

آموزش پردازش ابری به رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای کشور اضافه شد.

 

استانداردهای شایستگی شغل مهندس پردازش ابری شامل «تکنسین ابری» و «مهندس پردازش ابری» زیر نظر سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور و با همکاری تخصصی آروان‌کلاد به سرفصل‌های آموزشی کشور اضافه شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور، این استانداردها که پس از تطبیق با شاخص‌های جهانی در فهرست شایستگی‌های شغل مهندسی ابری، قرار گرفته، هم‌اکنون در وب‎سایت سازمان فنی‌وحرفه‌ای با کدهای ۳۵۱۲ و ۲۵۱۲ در دسترس دانش‌پذیران است.

فاطمه منصوری، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور، درباره‌ی فرآیند این استانداردسازی گفت: «ما با همکاری آروان‌کلاد، موفق شدیم که بر اساس شیوه‌نامه‌ی تدوین استانداردهای ارزشیابی و شایستگی حرف، مشاغل و طبقه‌بندی استاندارد بین‌المللی مشاغل (ISCO-08)، دو عنوان شغلی تکنسین پردازش ابری و مهندس پردازش ابری و ۶ عنوان استاندارد شایستگی در حوزه‌ی پردازش ابری را شناسایی و کدگذاری کنیم؛ از این میان، دو مجموعه استاندارد شایستگی و ارزشیابی تدوین شده و سایر استانداردهای این رشته نیز در حال تدوین است».

هم‌چنین محمد رهنمافرد، نماینده‌ی آموزشی آروان‌کلاد که در تعریف این رشته‌ها و تطبیق آن‌ها با استاندارد جهانی، مشارکت داشته از منظری دیگر به اهمیت این استانداردها اشاره کرد؛ به گفته‌ی او، برای تعریف این استانداردها، معتبرترین شاخص‌های جهانی از کشورهای توسعه‌یافته، مطالعه شده است و به این دلیل «دانش‌پذیران می‌توانند بعد از گذراندن این دوره‌ها، به‌عنوان تکنسین حوزه‌ی فناوری ابری، نه‌تنها در ایران، بلکه در سخت‌گیرانه‌ترین کمپانی‌های کلاد دنیا هم دانش لازم برای شغل‌های مرتبط را داشته باشند».

کاری ملی برای دسترس‌پذیری عمومی به محتوای استاندارد بین‌المللی

فاطمه منصوری، درباره‌ی لزوم تعریف این سرفصل‌ها در سازمان‌ آموزش فنی‌‌وحرفه‌ای، این‌گونه توضیح داد: «سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور بر اساس اسناد بالادستی، [قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی، چارچوب ۸سطحی صلاحیت حرفه‌ای ملی کشور، استانداردهای بین‌المللی (ایسکو ۲۰۰۸ و ایسکو ۲۰۱۱)] و با بهره‌گیری از مطالعات تطبیقی و تجربیات کشورهای پیشرو در حوزه‌ی مهارت‌آموزی، برای ایجاد بستری بر پایه‌ی نظام واحد (واحدهای آموزشی شایستگی‌محور) اقدام کرده است. از مزایای این رویکرد، می‌توان به انعطاف‌پذیری در حوزه‌ی اجرای آموزش‌های مهارتی، تجمیع واحد‌های شایستگی در قالب بسته‌های شغلی متنوع و استفاده از واحدهای شایستگی در مسیر توسعه‌ی حرفه‌ای اشاره کرد».

منصوری، هم‌چنین درباره‌ی اهمیت ایجاد فرصت آموزش، مطابق با تکنولوژی، این‌گونه همکاری‌های صنعت و آموزش در کشور را یکی از مهم‌ترین نمونه‌های حرکت در مسیر پیشرفت‌های روز دنیا دانست و گفت: «در این نوع فعالیت‌ها، تلاش می‌کنیم که فاصله‌ی یادگیری مهارت تا ورود به بازار کار را کم کنیم. به‌علاوه، همه‌ی این موارد را باید در کنار اهمیت ایجاد بستر بومی و فراگیری آموزش‌ها بررسی کرد؛ زیرا هرچه به سمت آموزش عمومی و دسترس‌پذیری آموزشی برای جوانان کشورمان قدم برداریم، در مسیر یک کار ملی گام برداشته‌ایم».

  • گروه خبری : اخبار استان,اخبار معاونت آموزش,اخبار مراکز,اطلاعیه های آموزشی
  • کد خبر : 120873
کلمات کلیدی
زهرا تاج پیکر
خبرنگار

زهرا تاج پیکر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب